Annonce

Annonce

Kartonner med tre slags økologiske plantedrikke fra Arlas Jörd-serie

Selv om Arlas plantebaserede produktserie Jörd hidtil har været en underskudsforretning, varsler mejeriselskabets nye plantechef en europæisk offensiv for de plantebaserede produkter. PR-foto: Arla

Nu skal de økologiske plantedrikke tjene penge til Arlas landmænd

Arlas nye direktør for de plantebaserede Jörd-mejeriprodukter oplyser, at 2024 kommer til at stå i ekspansionens tegn.

Arla har siden lanceringen i 2020 tabt ca. 100 mio. kr. på Jörd-serien, som er mejerikoncernens bud på et plantebaseret alternativ til animalske mejeriprodukter, men det betyder ikke, at Arla ryster på hånden. Tværtimod fortæller Jakob Bernhard Knudsen, som i januar blev ansat som direktør for Jörd International, at tiden nu er moden til en større ekspansion, så planteprodukterne kan tjene nogle penge tilbage til andelshaverne.  

Efter en hård start for Jörd-serien for fire år siden står 2024 i ekspansionens tegn, hvor salgsskytset især bliver rettet mod kunder i Europa, oplyser plantechefen til FødevareWatch.

”I år vil være et stort plantebaseret år, hvor vi introducerer Jörd i flere markeder, vi kommer med nye produkter, nye brands, og vi ser også en større satsning på plantebaserede produkter mod foodservice,” siger Jakob Bernhard Knudsen til mediet.

Jörd-serien består i øjeblikket af tre havredrikke og to plantebaserede alternativer til yoghurt, men da langt størstedelen af salget i dag går til detailmarkedet, vil Arla satse ekstra på at skaffe kunder i foodservicesektoren.

Salget af økologisk plantedrik og tofu i Danmark har ifølge Danmarks Statistik de seneste tre år ligget nogenlunde fast på 230 mio. kr. årligt
Salget af økologisk plantedrik og tofu i Danmark har ifølge Danmarks Statistik de seneste tre år ligget nogenlunde fast på 230 mio. kr. årligt. Grafik: Jakob Brandt

Flere artikler fra samme sektion

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel